Презентація досвіду



 Метод « шести капелюхів Едварда де Боно»
На сучасному етапі розвитку педагогічної науки і шкільної практики, коли формується нове розуміння освіченості, моральності, професійної майстерності, підприємництва, особливого значення набуває проблема організації навчальної діяльності школярів. Підготовка молоді до нових умов життя вимагає впровадження нових технологій навчання з використанням комп’ютерної техніки.
Практика показує, що найефективнішим навчання стає тоді, коли учень виявляє  максимальну активність, а вчитель виконує роль консультанта та фасилітатора - допомагає їм самостійно робити висновки та узагальнення, спираючись на їхній життєвий досвід і ніколи не « замикає» навчання на собі.
Існує багато нових форм і методів навчання. На своїх уроках  намагаюся поєднати традиційні та інноваційні методи навчання. При цьому враховую основні дидактичні принципи : науковість, цілісність, послідовність, наочність, доступність. З метою підвищення ефективності навчання використовую технологію опрацювання дискусійних питань, в основі якої лежить метод « шести капелюхів Едварда де Боно»
Довідка:
 Едвард де Борно (1933рік народження) – популярний психолог, доктор медицини і філософії, номінант на Нобелівську премію у галузі економіки, викладач Кембриджського Університету, автор 45 книг, засновник техніки „мислення про мислення”. Його методики широко використовуються як у дитячих закладах,  школах, так і в діяльності міжнародних організацій і найбільших корпорацій, таких як IBM, DuPont, BritishAirways, Siemens, Microsoft та ін. Едвард де Борно навчає мислення як навичку, яку можна і потрібно розвивати. Його вправи тренують і розвивають процес мислення і можуть застосовуватись на уроках як окремі інтерактивні методи.
Метод шести капелюхів Едварда де Боно дозволяє структурувати і зробити набагато ефективнішою будь-яку розумову діяльність, як особисту, так і колективну, особливо для ситуацій розв'язання проблем та прийняття рішень.
В основі «Шести капелюхів» лежить ідея паралельного мислення. Паралельне мислення - це мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.
Метод шести капелюхів - це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору.
Ми можемо навчитися оперувати різними аспектами нашого мислення по черзі. Потім зібрати ці аспекти разом і ми отримати «повноколірне мислення». Даний метод забезпечує більш ефективну концентрацію та усвідомлення глибини мислення, а також легкість в опануванні власними думками.


    Білий капелюх: інформація. Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація? Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.
    Жовтий капелюх: логічний позитив. Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює? Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.
 Чорний капелюх: критика
Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність. Дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.
 Червоний капелюх: почуття та інтуїція. І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?
У режимі червоного капелюха в учасників (якщо це колективне обговорення) є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.
Зелений капелюх: креативність. Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції. Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.
Синій капелюх: управління процесом.Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів. Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи.
Переваги методу «шести капелюхів»:
1. Зазвичай розумову працю уявляють нудною та абстрактною. “Шість капелюхів” дозволяють зробити її яскравим і захопливим засобом керування своїм мисленням.
2. Кольорові капелюхи – це метафора, яка добре запам’ятовується, яку легко застосувати.
3. Метод “шести капелюхів” можна використовувати на будь-якому рівні складності.
4.Метод більш творчий та конструктивний, ніж традиційна дискусія.
5. Метафора капелюхів є свого роду рольовою мовою, якою легко обговорювати і переключати мислення, відволікаючись від особистісних переваг і нікого не ображаючи.
6. Метод дозволяє уникнути плутанини в груповій роботі, оскільки вся група використовує тільки один тип мислення в певний проміжок часу.
7. Метод визначає значимість усіх компонентів роботи над завданням (проектом) – емоцій, фактів, критики, нових ідей – і включає їх у роботу в потрібний момент, уникаючи деструктивних факторів.
Недоліки методу «шести капелюхів»:
- для ефективного застосування потрібно розвинена уява та ретельне тренування.

Під час використання цього методу я трохи змінюю правила: чорний капелюх може надіти оптиміст, жовтий – той, хто постійно все критикує, червоний – одягає той, хто не проявляє емоцій та веде себе стримано…Це дає змогу всім учням проявити себе. Також, до окремого етапу уроку, можна використовувати лише один колір капелюха, і тоді всі учні мислять лише з однієї точки зору. Наприклад, пропоную учням одягти червоний капелюх та висловити емоції та почуття, які виникли при вивченні теми.   

Немає коментарів:

Дописати коментар